Amortyzator jest jednym z elementów sprężystych zawieszenia, którego bezpośrednim zadaniem jest tłumienie drgań. Siła tłumienia jest proporcjonalna do kwadratu prędkości względnej tłoka i cylindra.
Skutki zużycia amortyzatorów:
Kierowca sposobem, w jaki prowadzi samochód, doprowadza do stopniowo pogarszającego się stanu amortyzatorów i wynikającego z tego gorszego trzymania się drogi przez pojazd. Kierowcy bardzo często nie zdają sobie sprawy ze złego stanu swych amortyzatorów.
1. Uszkodzone amortyzatory utrudniają hamowanie !
2.6 metra więcej - na suchej drodze o nierównej nawierzchni droga hamowania przy prędkości jazdy 80 km/h może zwiększyć się o 2.6 m . Przy prędkości 50 km/h , na łuku na nierównej powierzchni, droga hamowania może się wydłużyć o 2.3 m .
2. Uszkodzone amortyzatory pogarszają widoczność w nocy !
gorsza widoczność - chwiejne lub nieregularne oświetlenie drogi powoduje, że jazda w nocy staje się niebezpieczna i męcząca dla oczu.
oślepianie - zwiększone wahania nadwozia samochodu są przyczyną oślepianie samochodów nadjeżdżających z przeciwnej strony.
3. Uszkodzone amortyzatory pogarszają przyczepność do nawierzchni jezdni !
przechył boczny - maksymalna prędkość bezpieczna na łuku na suchej nawierzchni w pojeździe ze zużytymi w 50% amortyzatorami może obniżyć się o 10%.
poślizg hydrodynamiczny - pojazd z napędem na przednie koła, którego amortyzatory zużyte są w 50%, poruszając się ze stałą prędkością po 6-ścio milimetrowej warstwie wody, może wpaść w poślizg przy prędkości o 10% niższej niż identyczny pojazd posiadający nowe amortyzatory.
4. Uszkodzone amortyzatory wpływają ujemnie na szybkość reakcji !
zmęczenie - w normalnych warunkach, uszkodzone amortyzatory powodują większe zmęczenie kierowcy i mogą wydłużyć czas reakcji o 26%.
Ponadto zły stan amortyzatorów powoduje szybsze zużywanie się podzespołów mechanicznych pojazdu takich jak: sprężyny śrubowe, przekładnia kierownicza, przegub wału głównego, mechanizm różnicowy, opony, gumowe elementy zawieszenia, skrzynia biegów, elementy zawieszenia i przeguby kulowe.
Wykrywanie widocznych usterek poprzez oględziny:
elementy montażowe - uszkodzone lub osłabione części montażowe, czy to w wyniku zmęczenia materiału, czy rozległej korozji, grożą awarią urządzenia.
odkształcenie korpusu - zniekształcony korpus amortyzatora może utrudnić lub nawet uniemożliwić suw tłoka w górę i w dół.
wyciek - wyciek oleju z amortyzatora powoduje "złe funkcjonowanie", a zatem utratę efektu tłumiącego.
tuleje mocujące - pęknięta lub zdeformowana tuleja powoduje "hałaśliwość" zawieszenia podczas przyśpieszania, hamowania lub jazdy po wyboistej drodze.
tłoczysko - korozja tłoczyska powoduje szybkie zużywanie się uszczelek, a co za tym idzie utratę oleju.
zatarcie - pojazd będzie bezpośrednio reagował na wszelkie wstrząsy. Spowoduje to uszkodzenie wielu lub wszystkich części montażowych i sprawi, że jazda stanie się niebezpieczna.
stan opon - nierównomierne zużywanie się opon (w poszczególnych miejscach) może być wskaźnikiem zużycia się amortyzatorów.