48 695 140 211

Uk艂ad hamulcowy jest to zesp贸艂 mechanizm贸w umo偶liwiaj膮cych zmniejszenie pr臋dko艣ci oraz zatrzymania pojazdu. Uk艂ad ten sk艂ada si臋 z mechanizm贸w hamuj膮cych - hamulc贸w oraz mechanizm贸w uruchamiaj膮cych hamulce. Ze wzgl臋du na zadanie, jakie spe艂niaj膮 hamulce pojazd贸w samochodowych, dzielimy je na robocze, awaryjne i postojowe.

Podczas normalnej jazdy kierowca pos艂uguje si臋 przede wszystkim hamulcami roboczymi . S膮 one uruchamiane za pomoc膮 peda艂u i dzia艂aj膮 tylko podczas wywierania nacisku na ten peda艂. Dzia艂aj膮 na wszystkie ko艂a samochodu.

Hamulce awaryjne s膮 uruchamiane niezale偶nie od hamulca roboczego i s膮 przeznaczone do zatrzymania pojazdu w razie awarii hamulca roboczego. Hamulec awaryjny dzia艂a podczas wywierania nacisku na mechanizm uruchamiaj膮cy. Dzia艂aj膮 b膮d藕 na ko艂a tylnej osi, b膮d藕 na wa艂 nap臋dowy.

Hamulec postojowy s艂u偶y do utrzymywania pojazdu w bezruchu na drodze p艂askiej lub pochy艂ej. Hamulec ten uruchamiany jest r臋cznie z miejsca kierowcy, niezale偶nie od hamulca roboczego i dzia艂a po zabezpieczeniu trwa艂ego nacisku na d藕wigni臋.

 

Pod wzgl臋dem konstrukcyjnym hamulce pojazd贸w samochodowych dzielimy na:

  • szcz臋kowo - b臋bnowe
  • tarczowe
  • ta艣mowe
  • elektromagnetyczne (bardzo rzadko stosowane)

Mechanizmy uruchamiaj膮ce hamulc贸w dzielimy na:

  • mechaniczne
  • hydrauliczne
  • pneumatyczne
  • hydrauliczno - pneumatyczne

Niezale偶nie od konstrukcji poszczeg贸lnych mechanizm贸w uk艂ady hamulcowe powinny odznacza膰 si臋:

  • niezawodno艣ci膮
  • du偶膮 skuteczno艣ci膮 dzia艂ania
  • powinny zapewni膰 taki rozk艂ad si艂 hamowania, 偶eby proces hamowania nie powodowa艂 utraty stateczno艣ci pojazdu
  • powinien by膰 艂atwy w obs艂udze, a wysi艂ek kierowcy zwi膮zany z jego uruchamianiem powinien by膰 jak najmniejszy

W por贸wnaniu z hamulcami szcz臋kowo - b臋bnowymi, hamulce tarczowe maj膮 wiele zalet, a mianowicie:

  • korzystniejszy rozk艂ad nacisk贸w na powierzchni przylegania element贸w ciernych do tarczy, dzi臋ki czemu r贸wnomierniej zu偶ywaj膮 si臋 ok艂adziny
  • mo偶liwo艣膰 stosowania znacznie wi臋kszych nacisk贸w jednostkowych mi臋dzy wsp贸艂pracuj膮cymi elementami
  • ca艂kowita r贸wnowaga si艂 osiowych
  • dobre warunki ch艂odzenia
  • 艂atwa regulacja luz贸w i 艂atwa wymiana zu偶ywaj膮cych si臋 element贸w ciernych
  • znacznie mniejszy ci臋偶ar
  • mniejszy moment bezw艂adno艣ci mas wiruj膮cych

Centrum hamulcowe ATE

ASK _ akumulatory

Created with Webwave CMS

Copyright 2015 Motor Auto Service

ASK Serwis Sp.z o.o.

Ul. Kochanowskiego 8a

51-601Wroc艂aw

kom: 695 140 211

tel: 71 306 79 88

e-mail: biuro@askserwis.pl

ZAPRASZAMY DO SERWISU