Oleje Silnikowe:
Współczesne silniki samochodowe w warunkach zwiększonych obciążeń mechanicznych i cieplnych stwarzają coraz trudniejsze warunki pracy olejom silnikowym. Dlatego też od olejów wymaga się coraz lepszej jakości, szczególnie w zakresie:
dobrej odporności na utlenianie
zdolności do utrzymania powstałych osadów w stanie dyspersji oraz do zapobiegania tworzenia się szlamu
zdolności do utrzymania silnika w czystości
zdolności do uszczelniania tłoka w cylindrze
płynności w niskiej temperaturze
odporności na pienienie
zdolności zachowania własności w czasie postojów.
Klasyfikacje olejów silnikowychKlasyfikacja lepkościowa SAEStowarzyszenie Inżynierów Samochodowych opracowało system klasyfikacji lepkościowej w marcu 1993 roku. Klasyfikacja dzieli oleje silnikowe na 11 klas lepkościowych w trzech grupach: oleje letnie, zimowe, wielosezonowe.Oleje przeznaczone do smarowania silników w okresie zimowym podzielono na 6 klas i oznaczono następującymi symbolami liczbowymi, przy których umieszczono literę W (winter-zima): SAE 0W, 5W, 10W, 15W, 20W, 25W. Im niższa liczba przed literą W, tym olej może być stosowany w niższych temperaturach otoczenia. Przykładowo olej w klasie 10W może być eksploatowany w temperaturze otoczenia -30C .Dla olejów letnich istnieje 5 klas lepkości wg SAE. Są to 20, 30, 40, 50 60. Olej klasy SAE 40 może pracować w warunkach klimatycznych do 40C .Olej silnikowy, który ma zarówno cechy oleju zimowego jak i letniego, nazywamy olejem wielosezonowym. Oleje takie są oznaczone podwójną symboliką:15W/40, 10W/40, 5W/50 itp. Główną zaletą olejów wielosezonowych jest możliwość ich eksploatacji niezależnie od pory roku.
Klasyfikacja jakościowa API (Amerykański Instytut Naftowy)Klasyfikacja jakościowa określa właściwości użytkowe oleju i jego przydatności do smarowania silników danej klasy. Aby w pełni ocenić właściwości użytkowe oleju nie wystarczą testy laboratoryjne. Klasyfikacje jakościowe są oparte przede wszystkim na testach silnikowych. Każda własność oleju jak np. odporność na utlenianie, własności przeciwkorozyjne itp. jest sprawdzanana określonych typach silników.
Podstawą klasyfikacji jakościowych jest podział olejów na dwie zasadnicze grupy:
grupę olejów S przeznaczonych do silników z zapłonem iskrowym (ZI), do samochodów osobowych i lekkich samochodów ciężarowych. Grupa ta obejmuje oznakowanie symbolami: SA, SB, SC, SD, SE, SF, SG, SH, SJ.
grupę olejów C przeznaczonych do silników wysokoprężnych z zapłonem samoczynnym (ZS), głównie do samochodów ciężarowych. Grupa ta obejmuje oznakowanie symbolami: CA, CB, CC, CD, CE, CF.
Oleje Przekładniowe:
Oleje przekładniowe pracują w lżejszych warunkach niż oleje silnikowe. Mają one większą lepkość niż oleje silnikowe.
Klasyfikacja lepkościowa SAE
oleje zimowe - oznaczenie: 75W, 80W, 85W
oleje letnie - oznaczenie: 90,140, 250
oleje wielosezonowe - oznaczenie: 80W/90, 80W/140, 85W/140.
Klasyfikacja jakościowa API
GL 1 - do przekładni ręcznych, olej bez dodatków, niska jakość
GL 2 - olej do przekładni mechanicznych, słabo obciążonych
GL 3 - do konwencjonalnych skrzyń biegów, przekładni stożkowych, zawiera dodatek typu EP (powoduje polepszenie własności oleju pod wpływem obciążenia)
GL 4 - stosowany do przekładni stożkowych i hipoidalnych pracujących w umiarkowanych warunkach, zawiera bardzo dużo dodatków
GL 5 - najlepszy olej do skrzyń biegów i przekładni głównych, zawiera cały pakiet dodatków
GL 6 - olej zapewniający dobrą ochronę przed zmatowieniem powierzchni, przestarzały technologicznie, jakościowo zbliżony do GL 3.
Oleje stosowane w automatycznych skrzynkach biegów - ATFOprócz własności jakie olej musi spełniać w zwykłej skrzyni biegów musi również pracować w sprzęgle hydraulicznym - wiąże się to z przenoszeniem momentu przez olej. Wyróżniamy tu klasy:
dla samochodów osobowych - SAE 5W - barwione na kolor czerwony
dla samochodów ciężarowych - SAE 30W.