48 695 140 211

Wi臋kszo艣膰 kierowc贸w zdaje sobie spraw臋 jak wa偶n膮 rol臋 w silniku auta pe艂ni rozrz膮d, jednak warto wiedz臋 na temat tego elementu uporz膮dkowa膰 i podsumowa膰. Funkcj膮 rozrz膮du jest bowiem regulowanie dop艂ywu mieszanki paliwowo-powietrznej do cylindr贸w i usuni臋cie z nich produkt贸w spalania. Jak mo偶na wi臋c si臋 domy艣li膰, sprawny rozrz膮d to podstawa pracy silnika ka偶dego samochodu.

 

We wsp贸艂czesnych samochodach wyst臋puj膮 dwa rodzaje rozrz膮du i r贸偶ni膮 si臋 one sposobem przekazywania nap臋du z wa艂u korbowego do uk艂adu rozrz膮du. Jeden typ to rozrz膮dy z elastycznym paskiem z臋batym, drugi za艣 鈥 z 艂a艅cuchem rozrz膮du. Od wielu lat trwaj膮 dyskusje na temat tego, kt贸re rozwi膮zanie jest bardziej niezawodne, wydajniejsze i po prostu lepsze. Jeden z menad偶er贸w ds. silnik贸w w firmie SKF (znanego producenta cz臋艣ci do uk艂adu rozrz膮du), Maurice Foot zaznaczy艂, 偶e 艂a艅cuchy zajmuj膮 mniej miejsca z przodu silnika, wymienia膰 je trzeba o wiele rzadziej ni偶 uk艂ady z paskiem i s膮 bardziej tradycyjnym rozwi膮zaniem konstrukcyjnym. Z drugiej jednak strony, w przypadku 艂a艅cucha rozrz膮du wymiana ca艂ego uk艂adu wi膮偶e si臋 z wyj臋ciem silnika i rozebrania ca艂ej jego przedniej cz臋艣ci, co jest o wiele bardziej czasoch艂onne i kosztowne dla u偶ytkownika. Ostatnimi czasy to paski rozrz膮du s膮 bardziej popularne, cho膰 wci膮偶 wielu producent贸w korzysta z 艂a艅cuch贸w rozrz膮du 鈥 szczeg贸lnie w silnikach diesla. Wymieni膰 tu mo偶na m.in. Toyot臋, Saaba czy BMW.

 

Oboj臋tnie, czy posiadamy samoch贸d z paskiem rozrz膮du, czy z 艂a艅cuchem, trwa艂o艣膰 systemu jest ograniczona i pr臋dzej czy p贸藕niej zestaw nale偶y wymieni膰. Oczywi艣cie, w przypadku 艂a艅cucha rozrz膮du wymiana b臋dzie o wiele rzadsza, ni偶 w przypadku paska. Ostatecznie, w kwestii wymiany rozrz膮du odniesieniem powinien by膰 producent auta i jego zalecenia zawarte w instrukcji obs艂ugi pojazdu. Lekcewa偶enie tych informacji mo偶e si臋 okaza膰 bardzo bolesne w skutkach. Dlaczego? Ot贸偶, 3/4 nowszych silnik贸w jest kolizyjnych, w kt贸rych zawory i t艂oki znajduj膮 si臋 blisko siebie. Co za tym idzie, uszkodzenie paska rozrz膮du (p臋kni臋cie b膮d藕 wy艂amanie z臋b贸w) oznacza najprawdopodobniej uderzenie t艂oka w zaw贸r, a tym samym wygi臋cie zawor贸w i p臋kni臋cie t艂ok贸w. Chyba nie trzeba nikomu udowadnia膰, 偶e tego typu usterki s膮 bardzo powa偶ne i oznaczaj膮 ogromne obci膮偶enie finansowe dla u偶ytkownika. Je艣li posiadamy silnik bezkolizyjny (konstrukcja polegaj膮ca na takim zaprojektowaniu i rozmieszczeniu uk艂adu t艂okowo-zaworowego, 偶e nawet w przypadku zerwania rozrz膮du t艂oki nie uderzaj膮 w zawory) to tego typu awaria spowoduje mniejsze uszkodzenia, wci膮偶 jednak dalsza jazda b臋dzie niemo偶liwa.

 

Czy istniej膮 wi臋c jakie艣 objawy post臋puj膮cego zu偶ycia paska lub 艂a艅cucha rozrz膮du? Je艣li posiadamy w naszym aucie pasek rozrz膮du, dostrze偶enie mikrouszkodze艅 typu rysy i p臋kni臋cia mo偶e nie by膰 艂atwe. Na pomoc przychodzi jednak s艂uch, bowiem zu偶yty pasek rozrz膮du objawia si臋 piskiem pochodz膮cym z rolek napinaj膮cych 鈥 je艣li powtarza si臋 to cz臋sto, tego typu pisk jest sygna艂em do wymiany rozrz膮du. Wymianie paska rozrz膮du powinna towarzyszy膰 tak偶e wymiana reszty podzespo艂贸w, takich jak rolki prowadz膮ce i napinacza czy pompy wody (je艣li w aucie element ten nap臋dzany jest paskiem rozrz膮du 鈥 zale偶ne jest to od modelu, kt贸ry posiadamy).

 

Pami臋tajmy o wymianie rozrz膮du tak偶e je艣li kupujemy auto z drugiej r臋ki. Kolejn膮 wa偶n膮 kwesti膮 jest odpowiednie naci膮gni臋cie paska 鈥 nie za mocne, i nie za s艂abe. Za mocne naci膮gni臋cie paska rozrz膮du b臋dzie skutkowa膰 du偶ym przeci膮偶eniem i g艂o艣n膮 prac膮, z kolei zbyt s艂abe spowoduje przyspieszone wytarcie si臋 z臋b贸w paska.

 

艁atwiej rozpozna膰 objawy zu偶ycia w przypadku 艂a艅cucha. Gdy nast臋puje przeci膮偶enie materia艂u, ogniwa si臋 luzuj膮 i 艂a艅cuch zaczyna klekota膰. Tego typu symptomy nie powinny by膰 przez nas zignorowane, poniewa偶 jazda z klekocz膮cym 艂a艅cuchem doprowadza zazwyczaj do jego zerwania. Przy wymianie 艂a艅cucha rozrz膮du warto zakupi膰 tak偶e ko艂o z臋bate i napinacz.

 

Okres, po jakim nale偶y zmieni膰 zestaw rozrz膮du jest zale偶ny od wielu czynnik贸w i jest inny dla ka偶dego modelu samochodu. Zazwyczaj producenci samochod贸w zalecaj膮 pierwsz膮 wymian臋 przy 100-120 tys. km, cho膰 niekt贸rzy 鈥 jak np. Fiat 鈥 ustalaj膮 okres wymiany na 70 tys. km przebiegu. W przypadku Audi czy Forda okres ten z kolei trwa nawet 150 tys. km 鈥 jak wida膰, regu艂y nie ma.

 

艁a艅cuch rozrz膮du jest o wiele bardziej wytrzyma艂ym elementem ni偶 pasek, jednak wci膮偶 wymaga czynno艣ci serwisowych, czasem w przypadku 150 tys. km, a czasem nawet 500 tys. km. Najcz臋艣ciej okres wymiany oscyluje w granicach 250-350 tys. km.

 

Zach臋camy wszystkich u偶ytkownik贸w do regularnej wymiany uk艂adu rozrz膮du w samochodach. W naszym sklepie znajdziesz wszystkie podzespo艂y, potrzebne do serwisowania i wymiany rozrz膮du, m.in.:

  • Pasek rozrz膮du
  • Rami臋 napinacza
  • Rolka kierunkowa/prowadz膮ca
  • Rolka napinacza
  • Zestaw paska rozrz膮du

 

A dla silnik贸w z uk艂adem rozrz膮du na 艂a艅cuchu:

  • 艁a艅cuch rozrz膮du
  • Napinacz 艂a艅cucha rozrz膮du
  • Szyna napinaj膮ca
  • Szyna prowadz膮ca

Wymiana Rozrz膮du

Created with Webwave CMS

Copyright 2015 Motor Auto Service

ASK Serwis Sp.z o.o.

Ul. Kochanowskiego 8a

51-601Wroc艂aw

kom: 695 140 211

tel: 71 306 79 88

e-mail: biuro@askserwis.pl

ZAPRASZAMY DO SERWISU