mechanik samochodowy wrocław
mechanik samochodowy wrocław
Bingo Serwis Facebook
mechanik samochodowy wrocław
Bingo Serwis Google
Bingo Serwis Instagram
Bingo Serwis Yelp

Bingo Serwis 

Serwis Samochodowy Wrocław

Chcesz zapytać o cenę? 
Umówić termin?

ZADZWOŃ

Wymiana rozrządu Wrocław 👈  Wymian paska rozrządu 🔧 Wymiana łańcucha rozrządu Wrocław ⚙️ Wieloletnie Doświadczenie 🔝

Większość kierowców zdaje sobie sprawę jak ważną rolę w silniku auta pełni rozrząd, jednak warto wiedzę na temat tego elementu uporządkować i podsumować. Funkcją rozrządu jest bowiem regulowanie dopływu mieszanki paliwowo-powietrznej do cylindrów i usunięcie z nich produktów spalania. Jak można więc się domyślić, sprawny rozrząd to podstawa pracy silnika każdego samochodu.

 

We współczesnych samochodach występują dwa rodzaje rozrządu i różnią się one sposobem przekazywania napędu z wału korbowego do układu rozrządu. Jeden typ to rozrządy z elastycznym paskiem zębatym, drugi zaś – z łańcuchem rozrządu. Od wielu lat trwają dyskusje na temat tego, które rozwiązanie jest bardziej niezawodne, wydajniejsze i po prostu lepsze. Jeden z menadżerów ds. silników w firmie SKF (znanego producenta części do układu rozrządu), Maurice Foot zaznaczył, że łańcuchy zajmują mniej miejsca z przodu silnika, wymieniać je trzeba o wiele rzadziej niż układy z paskiem i są bardziej tradycyjnym rozwiązaniem konstrukcyjnym. Z drugiej jednak strony, w przypadku łańcucha rozrządu wymiana całego układu wiąże się z wyjęciem silnika i rozebrania całej jego przedniej części, co jest o wiele bardziej czasochłonne i kosztowne dla użytkownika. Ostatnimi czasy to paski rozrządu są bardziej popularne, choć wciąż wielu producentów korzysta z łańcuchów rozrządu – szczególnie w silnikach diesla. Wymienić tu można m.in. Toyotę, Saaba czy BMW.

 

Obojętnie, czy posiadamy samochód z paskiem rozrządu, czy z łańcuchem rozrządu, trwałość systemu jest ograniczona i prędzej czy później należy wymienić rozrząd. Oczywiście, w przypadku łańcucha rozrządu wymiana będzie o wiele rzadsza, niż w przypadku paska. Ostatecznie, w kwestii wymiany rozrządu odniesieniem powinien być producent auta i jego zalecenia zawarte w instrukcji obsługi pojazdu. Lekceważenie tych informacji może się okazać bardzo bolesne w skutkach. Dlaczego? Otóż, 3/4 nowszych silników jest kolizyjnych, w których zawory i tłoki znajdują się blisko siebie. Co za tym idzie, uszkodzenie paska rozrządu (pęknięcie bądź wyłamanie zębów) oznacza najprawdopodobniej uderzenie tłoka w zawór, a tym samym wygięcie zaworów i pęknięcie tłoków. Chyba nie trzeba nikomu udowadniać, że tego typu usterki są bardzo poważne i oznaczają ogromne obciążenie finansowe dla użytkownika. Jeśli posiadamy silnik bezkolizyjny (konstrukcja polegająca na takim zaprojektowaniu i rozmieszczeniu układu tłokowo-zaworowego, że nawet w przypadku zerwania rozrządu tłoki nie uderzają w zawory) to tego typu awaria spowoduje mniejsze uszkodzenia, wciąż jednak dalsza jazda będzie niemożliwa.

 

Czy istnieją więc jakieś objawy postępującego zużycia paska lub łańcucha rozrządu? Jeśli posiadamy w naszym aucie pasek rozrządu, dostrzeżenie mikrouszkodzeń typu rysy i pęknięcia może nie być łatwe. Na pomoc przychodzi jednak słuch, bowiem zużyty pasek rozrządu objawia się piskiem pochodzącym z rolek napinających – jeśli powtarza się to często, tego typu pisk jest sygnałem do wymiany rozrządu. Wymianie paska rozrządu powinna towarzyszyć także wymiana reszty podzespołów, takich jak rolki prowadzące i napinacza czy pompy wody (jeśli w aucie element ten napędzany jest paskiem rozrządu – zależne jest to od modelu, który posiadamy).

 

Pamiętajmy o wymianie rozrządu także jeśli kupujemy auto z drugiej ręki. Kolejną ważną kwestią jest odpowiednie naciągnięcie paska rozrządu – nie za mocne, i nie za słabe. Za mocne naciągnięcie paska rozrządu będzie skutkować dużym przeciążeniem i głośną pracą, z kolei zbyt słabe spowoduje przyspieszone wytarcie się zębów paska rozrządu.

 

Łatwiej rozpoznać objawy zużycia w przypadku łańcucha rozrządu. Gdy następuje przeciążenie materiału, ogniwa się luzują i łańcuch rozrządu zaczyna klekotać. Tego typu symptomy nie powinny być przez nas zignorowane, ponieważ jazda z klekoczącym łańcuchem rozrządu doprowadza zazwyczaj do jego zerwania. Przy wymianie łańcucha rozrządu warto zakupić także koło zębate i napinacz.

 

Okres, po jakim należy wymienić rozrząd jest zależny od wielu czynników i jest inny dla każdego modelu samochodu. Zazwyczaj producenci samochodów zalecają pierwszą wymianę rozrządu przy 100-120 tys. km, choć niektórzy – jak np. Fiat – ustalają okres wymiany na 70 tys. km przebiegu. W przypadku Audi czy Forda okres ten z kolei trwa nawet 150 tys. km – jak widać, reguły nie ma.

 

Łańcuch rozrządu jest o wiele bardziej wytrzymałym elementem niż pasek rozrządu, jednak wciąż wymaga czynności serwisowych, czasem w przypadku 150 tys. km, a czasem nawet 500 tys. km. Najczęściej okres wymiany oscyluje w granicach 250-350 tys. km.

Wymiana Rozrządu Wrocław

Zachęcamy wszystkich użytkowników do regularnej wymiany rozrządu w samochodach. W naszym sklepie znajdziesz wszystkie podzespoły, potrzebne do serwisowania i wymiany rozrządu, m.in.:

  • Pasek rozrządu
  • Ramię napinacza
  • Rolka kierunkowa/prowadząca
  • Rolka napinacza
  • Zestaw paska rozrządu

 

A dla silników z układem rozrządu na łańcuchu:

  • Łańcuch rozrządu
  • Napinacz łańcucha rozrządu
  • Szyna napinająca
  • Szyna prowadząca

Wymiana Rozrządu Wrocław

mechanik samochodowy wrocław
mechanik samochodowy wrocław
Bingo Serwis Facebook
mechanik samochodowy wrocław
Bingo Serwis Google
Bingo Serwis Instagram
Bingo Serwis Yelp

Bingo Serwis 

Serwis Samochodowy Wrocław

Opony + Autoserwis

mechanik samochodowy wrocław
mechanik samochodowy wrocław