Jak zapobiegać przedwczesnemu zużyciu się sprzęgła?
Stosując się do kilku elementarnych zasad, które przedstawiamy poniżej, możesz przyczynić się do znacznego wydłużenia jego żywotności.
Zmieniaj biegi zawsze przy do końca wciśniętym pedale sprzęgła.
Przy każdej zmianie biegów należy wciskać pedał sprzęgła do końca, „do dechy”. To bardzo ważny czynnik mający wpływ na żywotność układu sprzęgłowego. Przed rozpoczęciem jazdy warto również sprawdzić, czy dywanik bądź przedmioty, które mogły przypadkowo dostać się pod pedał sprzęgła w kabinie nie blokują go.
Pamiętaj, że palenie sprzęgła przyczynia się do skrócenia jego żywotności
Jednorazowe przypalenie okładziny tarczy sprzęgłowej nie sprawi, iż sprzęgło będzie się nadawało do natychmiastowej wymiany. Jednak, jeżeli powtórzymy tą czynność kilka razy możemy sprawić, iż wymiana sprzęgła będzie nieunikniona. Za każdym razem, kiedy poczujemy w kabinie auta charakterystyczny swąd spalenizny oznaczać to będzie, iż właśnie przypaliliśmy sprzęgło.
Uwaga na hamulec ręczny
Należy zwrócić uwagę na to, czy po zaciągnięciu hamulca ręcznego w czasie postoju opuściliśmy dźwignię do końca przed rozpoczęciem jazdy. Podczas jazdy z lekko zaciągniętym hamulcem ręcznym nie trudno o spalenie sprzęgła. Dlatego dodaj gazu tylko wtedy kiedy jesteś pewny, że opuściłeś do końca dźwignię hamulca ręcznego. Jeżeli jednak zdarzy się, iż w rezultacie przypalimy sprzęgło, wskazane jest, aby zatrzymać się wtedy na kilka lub kilkanaście minut i odczekać aż układ sprzęgłowy ostygnie. Jeżeli po tym zdarzeniu sprzęgło zacznie się ślizgać, pozostaje nam wizyta w warsztacie.
Należy obchodzić się delikatnie z pedałem sprzęgła i gazu
Pedał sprzęgła należy puszczać łagodnie i łagodnie dodawać gazu w trakcie jazdy na półsprzęgle.
Ruszanie z piskiem opon
W sytuacjach, gdy gwałtownie ruszamy z miejsca z towarzyszącym temu piskiem opon, lub gdy chcemy „spalić gumę”, sprzęgło w naszym samochodzie również może ulec uszkodzeniu lub przyspieszonemu zużyciu ac co za tym idzie wymianie sprzęgła.
Jazda na sprzęgle i półsprzęgle
Jazda na półsprzęgle (z wciśniętym do połowy pedałem sprzęgła) jest nam niezbędna tylko kiedy wykonujemy manewry parkowania i gdy ruszamy z miejsca. Podczas jazdy nie trzymajmy nogi na pedale sprzęgła, gdyż możemy nieświadomie lekko go wciskać. Należy zdjąć nogę z pedału sprzęgła po zmianie biegu.
Nie należy ruszać z wyższych biegów
Należy pamiętać, iż jeżeli próbujemy ruszać z wyższych biegów niż pierwszy, narażamy układ sprzęgłowy na wysokie obciążenia, co może przyczynić się również do skrócenia jego żywotności. Nie ma to żadnych względów ekonomicznych przy tak niskich prędkościach.
Żywotność sprzęgła jest bardzo zróżnicowana i zależna od konkretnej marki oraz modelu samochodu. Ważną rolę odgrywają również umiejętności kierowcy, styl jazdy oraz sposób jego użytkowania – inna jest żywotność sprzęgła w aucie wykorzystywanego głównie do jazdy po mieście niż na długich trasach. Przyjmuje się, że we współczesnych modelach samochodów, żywotność zespołu sprzęgła mieści się w zakresie od 40.000 do 100.000 km przebiegu auta, chociaż ze względu na wymienione czynniki występują znaczne odchylenia od tych wartości. W samochodach z mechaniczną skrzynią biegów sprzęgło jest konieczne do ruszania z miejsca i zmiany biegów. Pełni ono bardzo odpowiedzialne zadanie – przenosi moment obrotowy z silnika (z wału korbowego) na układ napędowy. Zużycie sprzęgła wzrasta, kiedy ma do wykonania pracę przy dużej różnicy prędkości obrotowej.
Wśród najczęstszych objawów zużycia sprzęgła samochodowego wymienić należy:
Nie należy zwlekać z wymianą sprzęgła zużytego. Odkładanie naprawy w czasie może nie tylko przyczynić się do zmniejszenia bezpieczeństwa jazdy, ale również doprowadzić do znacznego obciążenia finansowego właściciela pojazdu. Zaleca się, aby wymieniając sprzęgło, od razu wymienić komplet (tarczę, docisk, łożysko), gdyż ze względu na wysoki koszt naprawy będzie to najbardziej opłacalne wyjście (aby uniknąć powtórzenia tej czynności). Nie warto wymieniać tylko łożyska sprzęgła lub tylko tarczy sprzęgła, gdyż prędzej czy później pozostałe elementy układu sprzęgłowego też się zużyją, a wtedy będziemy zmuszeni ponieść raz jeszcze koszt wymiany sprzęgła.