Zawór EGR (Exhaust Gas Recirculation) układ ten ma za zadanie zmniejszenia zanieczyszczeń. Zasada działania układu polega na ponownym doprowadzeniu spalin do kolektora ssącego, dzięki czemu zmniejsza się emisja tlenków azotu (NOx). Ilość spalin powracająca do kolektora ssącego jest zależna od aktualnego obciążenia silnika, gdy obciążenie jest większe to zawór EGR się przymyka aż do całkowitego zamknięcia w okolicy 2500-3000obr.
Można powiedzieć że EGR jest dla właściciela pojazdu niezbyt przyjaznym elementem. Awaria układu, najczęściej polegająca na zacięciu się EGRa w pozycji otwartej może być porównana do nieszczelności w układzie dolotowym. Samochód bardzo mocno kopci, najczęściej ECU przechodzi w awaryjny tryb pracy a w niektórych przypadkach silnika nie można odpalić albo gaśnie on natychmiast po odpaleniu. W samochodach z filtrami cząstek stałych awaria EGR może doprowadzić do zapchania filtra a w niektórych przypadkach do jako całkowitej awarii. Dodatkowa wadą EGR jest zanieczyszczanie układu dolotowego.
Podobnie jak w przypadku filtrów DPF, zawór EGR sprawia więcej problemów w samochodach użytkowanych w trybie miejskim.
Gdy zawór EGR zaczyna sprawiać kłopot i od czasu do czasu pojawia się błąd P0400 w pierwszej kolejności można go wyczyść ze szlamu, jakim jest ubrudzony ponieważ nadmiar mieszanki sadzowo-olejowej może powodować przycinanie się układu. Jednak czasem zawór nadaje się tylko do wymiany na nowy.